Abstract: 

This technology describes apparatuses, systems and methods for controlling traffic flow at intersections through the use of vehicle-to-vehicle (V2V) communications systems, and a system for self-organizing, ad-hoc determination and communication of right-of-way queuing at such intersections.  It comprises a highly adaptable and low-cost method for achieving dynamic control over traffic flow at intersections, avoiding the use of fixed infrastructure such as poles, lamps, sensors, electric power networks and controller nodes. Those expensive infrastructures can be substituted by low cost in-vehicle traffic lights.

Background: 

Greater efficiencies in traffic control are achieved by optimizing the cycle duration, green split ratio, and synchronization of consecutive traffic lights in urban areas. In addition, more sophisticated traffic lights system also exist that have an adaptive behavior as a function of data coming from sensors, such as cameras or loop detectors, which generate variable cycle parameters in real-time to further improve traffic efficiency.  In some cities, these sensor-based traffic lights are connected to a centralized urban traffic control system that uses complex optimization algorithms to synchronize the traffic light parameters among several intersections.  The aforementioned cost issues associated with the deployment, operation and maintenance of traffic lights are clearly amplified with these state-of-the-art traffic light systems.  The scalability of a centralized urban traffic control system is also a well-known problem, becoming very difficult to implement on a large scale.

Benefits: 

The system allows the self-organizing, ad-hoc determination and communication of right-of-way queuing in traffic intersections. Highly adaptable and low-cost based method, this technology fosters a dynamic control over traffic flow without the use of expensive fixed infrastructure. In-Vehicle Traffic Lights system for traffic control relies on wireless communication between vehicles which enables a simple and easy to implement system for self-organizing and determination of ‘right of way’ between vehicles.

Potential comercial use/applications: 

Traffic regulators, governmental agencies, regional and local public entities, V2V providers and automotive industry.

Vencedores BIP PROOF 2025/2026

Mais informações sobre os vencedores desta edição podem ser encontradas aqui.

Projetos vencedores

Um sistema baseado em dados específicos de cada grávida, criado para prever e prevenir lesões maternas relacionadas com o parto apoiando a tomada de decisões médicas.

Instituto de Ciência e Inovação em Engenharia Mecânica e Engenharia Industrial (INEGI)

Uma opção terapêutica para tratar complicações gastrointestinais, relacionadas com a diabetes, que explora a reutilização de medicamentos já conhecidos e aprovados.

Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar (ICBAS)

Uma argamassa inovadora, sustentável e versátil, para fabrico digital (impressão 3D) que permite criar peças ou componentes com menor impacto ambiental e maior liberdade de design.

Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto (FEUP)

Uma terapia fisiológica, minimamente invasiva e individualizada, que tem como objetivo revolucionar o tratamento da hérnia discal apostando na modulação imunitária por design.i3S 

Instituto de Investigação e Inovação em Saúde (i3S)

Um programa de intervenção psicológica digital para a melhoria da saúde mental, sexual e da qualidade de vida de sobreviventes de cancro de próstata.

Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP)

Uma solução limpa, segura e eficiente para a produção de hidrogénio e eletricidade diretamente em embarcações marítimas.

Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto (FEUP)

Uma alternativa aos atuais métodos de desinfeção nos sistemas de água que é segura, sustentável, sem consumo de energia e sem químicos nocivos.

Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto (FEUP)

Um modelo inovador que reproduz de forma realista a inflamação intestinal humana, permitindo testar terapias de forma mais preditiva e personalizada.

i3S - Instituto de Investigação e Inovação em Saúde (i3S)

Uma tecnologia farmacológica inovadora para combater um dos maiores desafios da oncologia moderna: o cancro da mama triplo negativo, uma forma agressiva e resistente da doença.

Rede de Química e Tecnologia (REQUIMTE)

Um biomarcador inovador na encefalopatia associada à sépsis nenatal, com utilidade clínica e capacidade de apoiar um diagnóstico mais precoce.

Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar (ICBAS)

Um sistema inovador que, recorrendo a uma cinta confortável com sensores, permite monitorizar movimentos fetais em casa, durante o período da gravidez.

Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores, Tecnologia e Ciência (INESC TEC)